راهنمای خرید آسانسور :: شرکت ساختمانی سازه جهان نمای پارس

شرکت ساختمانی سازه جهان نمای پارس

ارئه کلی خدمات در زمینه ساختمان

راهنمای خرید آسانسور

  • ۲۴۶
راهنمای خرید آسانسور

مطلب / از 

برای انتخاب آسانسور لازم است که شما با انواع موجود آسانسور و کاربردهای آنها آشنایی داشته باشید. در این نوشته سعی کردیم ابتدا تعریفی از آسانسور و قطعات آنها ارائه دهیم. انواع آسانسور را از لحاظ مکانیسم چاله به آسانسور کششی ،آسانسور هیدرولیکی ، آسانسور مغناطیسی ، آسانسور وینچی ، تقسیم بندی میکنیم و در مورد مزایا و معایب آنها بحث خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که بیشتر بحث انتخاب مربوط به این دسته است. در ادامه نوع دیگری از دسته بندی را شرح داده‌ایم. 

راهنمای خرید آسانسور

آسانسور چیست؟

همانطور که می دانید آسانسور یا بالابر وسیله ای برای انتقال از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمانهای مختلف می باشد و در واقع اتاقک متحرکی است که می توان توسط آن به طبقات بالا یا رفت. در تعریفی مشابه ، آسانسور به مجموعه تجهیزات حمل و نقل گفته می شود که انتقال عمودی مردم و یا وسایل بین طبقات ساختمان را فراهم می نماید. یک آسانسور توسط موتور آسانسور نیروی لازم برای حرکت عمودی کابین را فراهم می کند. همچنین فرمانهای لازم برای توقف های خودکار و کنترل آسانسور توسط تابلو فرمان آسانسور انجام می شود.

 

معرفی اجزای اسانسور

 

اجزای آسانسور عبارتند از تابلو فرمان ، یوک کابین ، شالتر،تابلو برق سه فاز ،جعبه رویزیون ، پاراشوت،فلکه، هرزگرد، تراولینگ کابل،  وزنه تعادل ،گاورنر، پشت بند، کفشک. حال هر کدام از قطعات را به تفصیل شرح میدهیم.

 

تابلو فرمان

 

محل قرار گیری تابلوفرمان معمولا در موتورخانه است . در زیر به تعدادی از وظایف اصلی این تابلو اشاره می شود:

۱- پذیرش درخواستها از کابین و طبقات

۲- تشخیص موقعیت کابین در هر لحظه

۳- پاسخگویی به درخواستها با توجه به نوع سرویس دهی

۴- حفاظت الکتریکی از تجهیزات

۵- کنترل جهت حرکت و سرعت موتور اصلی

۶- کنترل تجهیزات الکتریکی مانند : درب کابین ، ترمز و …

۷- نظارت بر حرکت بدون خطر کابین

 

تابلو برق سه فاز

راهنمای خرید آسانسور

در موتورخانه آسانسور برای انتقال برق سه فاز و تک فاز به تابلو فرمان و دیگر تجهیزات از یک تابلوی توزیع استفاده می شود به نام تابلو سه فاز ، در این تابلوی توزیع تجهیزات زیر وجود دارد :

۱- فیوز سه فاز

۲- لامپ سیگنال

۳- پریز تک فاز

۴- فیوز تک فاز

۵- پایه ارت

 

فلکه هرزگرد

راهنمای خرید آسانسور

در مواقعی که فاصله بین کابین و کادر وزنه و یا سیم بکسل های متصل به آنها بیشتر از طول فلکه کشش موتور باشد و فلکه کشش موتور نتواند زاویه مناسبی برای سیم بکسل ها ایجاد کند از فلکه هرزگرد برای به وجود آوردن اصطحکاک بیشتر میان سیم بکسل و فلکه ها و همچنین مناسب کردن زاویه سیم بکسل ها ( آلفا) استفاده می شود .

 گاورنر

گاونر آسانسور

 

متداول ترین نوع فعال سازی ترمز ایمنی (پاراشوت) روش فعال سازی توسط گاورنر است . به هنگام افزایش سرعت کابین از سرعت تعیین شده   ( %۱۱۵ سرعت نامی کابین ) گاورنر سیم بکسل متصل به پاراشوت را متوقف کرده وباعث فعال شدن ترمز ایمنی می گردد.

 تراولینگ کابل (Traveling Cable)

تراویلینگ کابل آسانسور

چون کابین یک قسمت متحرک در سیستم آسانسور است ، برق توسط کابل های ویژه ای به آن متصل می گردد که به آن تراول کابل گویند .

نام این کابل هم برگرفته از ویژگی آن یعنی حرکت کردن با کابین گرفته شده است .

این کابل تشکیل شده از یک رشته کابلهای بهم چسبیده که جریان برق از آنها عبور کرده و به مقصد می رسد. برای آسانسورهای با سرعت بالا یا نصب شده در ساختمانهای مرتفع، پوشش تراول کابل ضخیم تر بوده و در بافت آن از رشته های مقاوم در برابر کشش و تنش استفاده می شود. این گونه کابلها معمولا با رشته هایی از سیم بکسل مسلح می شوند.

یوک کابین (Car Frame)

یوک کابین

چهار چوبی است شامل دو بخش( یوک پایین و یوک بالا )که کابین را در بر گرفته است .ساختار یوک نه تنها از نظر قدرت تحمل بار مهم است بلکه تنظیم آن نیز باید به گونه ای باشد که از انحراف ، به ویژه در هنگام استفاده از کفشکهای غلطکی مصون بماند.

تمام بار کابین اعم از وزن کابین و مسافرین، توسط یوک به سیم بکسلها وارد می شود.

جعبه رویزیون (Revision Box)

جعبه رویزوین

 

جعبه ای برای کنترل دستی حرکت کابین است که بر روی سقف کابین نصب و برای استفاده تعمیرکار یا سرویس کار آسانسور تعبیه شده است .

 پشت بند

ریل پلیتی است که در محل اتصال دو ریل و در پشت ریل ها قرار گرفته و با پیچ و مهره ریل ها را به یکدیگر متصل می کند.

 

شالتر (shulter)

سنسوری است برای شناسایی پایین ترین و بالا ترین طبقه . معمولا برای دور اندازی در نزدیکی طبقه، و یا جلوگیری از عبور کابین از حد بالا و پائین و ممانعت از برخورد کابین به کف چاه یا سقف آن از شالتر استفاده می شود.

 پاراشوت (parachut)

 

پاراشوت همان ترمز اضطراری مکانیکی آسانسور می باشد. فرض کنید که همه سیم بکسلهای متصل به کابین پاره شده باشد. در این حالت کابین شروع به سقوط آزاد می نماید. با افزایش سرعت حرکت کابین از حد مجاز، سیستم پاراشوت با دستور گرفتن از گاورنر سرعت، فعال شده و با انجام عمل ترمز، کابین را بر روی ریلها قفل می کند.

پاراشوت ها از سه نوع عمده لحظه ای ( که استفاده از آن منسوخ شده)، تدریجی و غلتکی تشکیل می شوند .

برای کابین تا سرعت ۰٫۶۳ متر بر ثانیه از ترمز ایمنی لحظه ای استفاده می شود .

برای کابین با سرعت بیش از ۱ متر بر ثانیه از ترمز ایمنی تدریجی یا غلتکی استفاده می شود .

 

وزنه تعادل (Counter Weight)

وزنه تعادل آسانسور

وزنه تعادل ضمن متعادل نمودن وزن کابین و بخشی از باری که حمل می کند باعث ایجاد کششی بین سیم بکسل و فلکه ها شده و نیروی اصطکاک مورد نیاز جهت حرکت سیم بکسل بر روی فلکه محرک را تامین می کند. وزنه تعادل از یک قاب یا شاسی فولادی و وزنه های داخل آن (که معمولا از جنس چدن ، بتن و سرب هستند) تشکیل می شود .

 

کفشک

این قطعات در هر دو طرف و در بالا و پایین بر روی کادر وزنه تعادل و یوک کابین نصب می گردد ، با ریل ها در تماس هستند و با حرکت در امتداد آنها کابین و وزنه تعادل را هدایت می کنند . عمده ترین انواع کفشک ها عبارتند از کفشک های غلطکی و کفشک های لغزشی.

انواع آسانسور با توجه به مکانیسم چاله

 

آسانسور کششی

آسانسور کششی

 

آسانسور کششی قدیمی‌ترین و تطبیق‌پذیر‌ترین نوع آسانسور است. این‌گونه یکی از پر استفاده‌ترین گونه‌ها چه برای کاربرد خانگی چه برای کاربرد تجاری است. آن‌ها از سیم بکسل، فلکه و وزنه برای حرکت استفاده می‌کنند.

به صورت خلاصه این‌گونه از آسانسورها از کابین، وزنه‌ای متصل به دو سر سیم بکسل که روی قرقره‌ای بزرگ به نام فلکه (Sheave) حرکت می‌کند، تشکیل شده است. وزنه و کابین آسانسور تمایل به دست‌یابی تعادل دارند که در نهایت باعث می‌شود که برای به‌ حرکت در آوردن کابین آسانسور نیاز به انرژی کمی باشد. زمانی که کابین آسانسور به سمت بالا حرکت می‌کند، وزنه به سمت پایین حرکت می‌کند و همچنین زمانی که کابین به سمت پایین حرکت می‌کند، وزنه به سمت بالا حرکت می‌کند.
کابین آسانسور و وزنه معمولاً روی ریل‌های عمودی جهت اطمینان از عدم خروج آن‌ها از مسیر نصب می‌شوند. این موضوع اهمیت بسیاری در تأمین امنیت آسانسور در مقابل اتفاقات ناخوشایند و غیرمنتظره دارد. اگرچه در بسیاری از فیلم‌ها ممکن است که ببینیم سیم بکسل آسانسور دچار از هم گسیختگی می‌شود و فاجعه‌ای را می‌آفریند اما باید بدانیم که در حقیقت این موضوع بسیار غیر محتمل است؛ زیرا این سیم‌های بکسل از جنس فولاد هستند و به گونه‌ای ساخته شده‌اند که توانایی تحمل وزنی چندین برابر چیزی را که واقعاً نیاز است را نیز دارند. اگر آسانسور به صورت منظم بازرسی شود، هرگونه مشکل در سیم بکسل می‌تواند تشخیص داده شود و در نتیجه اصلاح شود. حتی در صورت حادثه نیز سیستم‌هایی هستند که می‌توانند سرعت آسانسور را کنترل و از وقوع اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنند.
آسانسور با استفاده از موتور الکتریکی بزرگی که به فلکه متصل است حرکت می‌کند. ویژگی‌های آن‌ها نسبت به کاربرد آسانسور می‌تواند متفاوت باشد. شیوه‌ی سنتی آن استفاده از موتورهای جریان مستقیم متصل به گیربکس حلزونی (Worm gear) است. موتور بسیار سریع‌تر از چیزی که نیاز است عمل می‌کند بنابراین گیربکس حلزونی سرعت آن را پیش از انتقال حرکت به فلکه کاهش می‌دهد.
یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های دیگر برای این سیستم بجز مورد بالا که Geared نامیده می‌شود استفاده از شیوه‌ی گیرلس Gearless است که در آن از گیربکس حلزونی استفاده نمی‌شود.

کاربرد آسانسور کششی چیست؟

 

سرعت آسانسورهای کششی بسیار بالاتر از همتایان هیدرولیکی آن‌هاست. به این دلیل این‌گونه از آسانسورها برای ساختمان‌های مرتفع و مدرن بسیار مناسب است. آن‌ها همچنین حرکتی نرم‌تر و راحت‌تر به نسبت سیستم هیدرولیکی دارند. کاربرد آسانسور کششی جهت کاهش مصرف انرژی نیز مؤثر است. این موضوع به دلیل استفاده از وزنه برای برقراری تعادل کابین است. اما آسانسورهای هیدرولیکی نیاز به وارد کردن فشار و هل دادن کابین برای حرکت آن دارند که در نتیجه انرژی بیشتری را می‌طلبند.
موضوع مهم درباره‌ی آسانسور کششی توجه به چک کردن سیم بکسل و فلکه به صورت منظم است. زمانی که آن‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند، کشش میان سیم بکسل و فلکه کاهش می‌یابد و دچار لغزش می‌شود که می‌تواند کارایی آسانسور کششی را کاهش دهد و در صورت نادیده گرفتن، افراد را با خطراتی مواجه کند.
آسانسور  کششی محدودیت‌های ارتفاعی دارد که در این اواخر با استفاده از مواد جدید قوی‌تر و بهتر همچون فیبر کربن به آن‌ها این امکان را می‌دهد که ارتفاعات بیشتری را نیز پوشش دهد. بنابراین کاربرد آسانسور کششی در ساختمان‌های بسیار بلند نیز کاملاً ممکن است.

 

انواع آسانسور کششی کدام‌ها هستند؟

همانگونه که در قبل نیز اشاره‌ای کوتاه شد، دو گونه‌ی اصلی در آسانسور های کششی به نام‌های Geared و Gearless وجود دارد. در این قسمت به شرح هر کدام به صورت مختصر می‌پردازیم.

آسانسور  کششی Geared:

این‌گونه از آسانسورها دارای گیربکسی هستند که به موتور متصل است و چرخی را که سیم بکسل را به حرکت در آورد را می‌راند. این‌گونه از آسانسورها قادر هستند که به سرعتی بین ۱.۷ تا ۲.۵ متر بر ثانیه دست ‌یابند. حداکثر مسافتی که آسانسورهای کششی Geared می‌توانند طی کنند حدود ۷۶ متر است. بنابراین این‌گونه از آسانسورها برای ساختمان‌های کوتاه تا نیمه‌ مرتفع مناسب است. حداکثر وزنی که آسانسورهای Geared می‌توانند تحمل کنند حدود ۱۳۶۰۰ کیلوگرم است و هزینه‌ی نصب این‌گونه از آسانسورها به نسبت نوع Gearless کمتر است.


آسانسور  کششی Gearless:

در این‌گونه از آسانسورها از گیربکس استفاده نمی‌شود و سرعت آن‌ها می‌تواند به ۲.۵۳ متر بر ثانیه نیز برسد. سیم بکسل در این مدل از آسانسورهای کششی به بالای کابین آسانسور متصل است و به دور فلکه برای به حرکت در آوردن آسانسور پیچیده شده ‌است. سر دیگر سیم بکسل نیز به وزنه برای به ‌دست آوردن تعادل و ثبات سیستم مکانیکی وصل شده است. این‌گونه از آسانسورهای کششی می‌توانند برای ساختمان‌های مرتفع مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

مزایا و معایب آسانسور کششی چیست؟

آسانسورهای کششی در کنار مزایای بی‌شمار، همچون امکان استفاده در ساختمان‌های مرتفع و سرعت بالا، معایبی نیز دارند. یکی از مهم‌ترین معایب آن‌ها نگه‌داری سخت است. این موضوع به دلیل آن است که سیستم‌های درونی آسانسورهای کششی به سختی قابل دسترس هستند. موضوع دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که قیمت این‌گونه از آسانسورها معمولاً از آسانسورهای هیدرولیکی همتا بیشتر است. اگرچه آسانسورهای کششی گران‌تر هستند اما در مصرف انرژی از میزان‌ بهره‌وری بالاتری برخوردار هستند. این اختلاف به دلیل تفاوت در شیوه‌های کارکرد آن‌ها است. در آسانسورهای هیدرولیکی زمانی که پمپ روغن قدرت کافی را در مقابل گرانش برای به حرکت در آوردن کابین به سمت بالا تولید می‌کند، زمان پایین آمدن آسانسور قدرت تولید شده از بین می‌رود. اما در آسانسورهای کششی، استفاده از وزنه این امکان را می‌دهد که به قدرت کمتری نیاز باشد. همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، آسانسورهای کششی سرعتی بسیار بیشتر از آسانسورهای هیدرولیکی دارند. آن‌ها می‌توانند ۲.۵ متر در ثانیه دست یابند و این درحالی است که حداکثر سرعت برای آسانسورهای هیدرولیکی ۱ متر بر ثانیه است. این دلیل اصلی استفاده‌ی وسیع این‌گونه از آسانسورها در ساختمان‌های مرتفع است. فضای مورد نیاز برای نصب آسانسورهای کششی معمولاً بیشتر و بزرگ‌تر از همتای هیدرولیکی آن است. توجه به تمام این معایب و مزایا برای انتخاب مناسب‌ترین نوع آسانسور بسیار اهمیت دارد.

همانگونه که پیش‌تر نیز خواندید، انتخاب مناسب آسانسور با توجه به مزایا و معایب هر نوع از آسانسورها می‌تواند صورت بگیرد. آسانسورهای کششی در کنار مزایای خود همچون سرعت بالاتر و دسترسی به ارتفاع بیشتر معایبی را نیز همچون نگهداری سخت و هزینه‌ی نصب بالا دارند. کاربرد آسانسور کششی برای برخی از ساختمان‌ها بهترین انتخاب و برای برخی از معایبی برخوردار است. بنابراین با توجه محل مورد استفاده‌ی آن و بررسی مناسب بودن آسانسور کششی برای آن محل جهت نصب این‌گونه از آسانسورها اقدام کنید.

 

آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیکی حدود ۶۰ سال پیش در صنعت آسانسورسازی به محبوبیت دست یافت. پیش از شروع قرن ۲۱، با ورود آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) آسانسور هیدرولیکی با رقابت‌های روز افزونی روبرو شد. با وجود این، امتیازاتی همچون هزینه‌ی نگهداری کم، انعطاف‌پذیری بالا در طراحی اتاقک، امنیت بالا و نصب آسان و مقرون به صرفه‌ی آن، باعث متمایز شدن این نوع آسانسور شده است. اگر چه همه روزه شاهد افزایش کاربرد آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) هستیم اما این‌ها دلیلی بر کاهش کاربرد آسانسور هیدرولیکی نیست و استفاده از  آسانسور  هیدرولیکی در کشورهای در حال توسعه با افزایش چشم‌گیری همراه است.
از قرن ۱۹ میلادی، آسانسورهای کابلی و آسانسور هیدرولیکی آبی برای جابه‌جایی عمودی مورد استفاده بود. در سال‌های ۱۹۵۰ آسانسور هیدرولیکی روغنی تقریباً همزمان در آلمان و ایالات متحده‌ی آمریکا به صنعت آسانسورسازی راه پیدا کردد و بلافاصله توانست به محبوبیت دست‌ یابد. در ابتدا کاربرد آسانسور هیدرولیکی اغلب برای بار بود اما با بهبود عملکرد آن و به دلایلی اقتصادی، این‌گونه آسانسورها برای جابه‌جایی افراد نیز مورد استفاده قرار گرفت. دلایل اقتصادی که باعث شد  از آسانسور هیدرولیکی جایگاه بهتری را برای استفاده‌های عمومی‌تر پیدا کند مربوط به هزینه، ابزار و کار کم برای نصب می‌شد.
بر اساس گزارش سازمان ملی صنعت آسانسور در ایالات متحده (NEII) شرکت‌ها در دهه‌ی هفتاد میلادی آسانسور هیدرولیکی بیشتری را نسبت به انواع آسانسورهای کششی ساختند و در سال‌های ۱۹۸۰ تولید آن‌ها بیش از دو برابر آسانسورهای کششی بود. نزدیک به ۷۰ درصد آسانسورهای ساخته شده در ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۰۰،  آسانسور هیدرولیکی بود.
از سال ۱۹۹۵، شرکت‌های بزرگ صنعت آسانسورسازی توجه خود را معطوف به نوع جدید آسانسورها یعنی نوع بدون موتورخانه (MRL) کردند. با وجود امتیازات بالای این‌گونه از آسانسورها از جمله فضای اشغالی کم برای ساخت و راه‌اندازی، هزینه‌ی این‌گونه آسانسورها همچنان از آسانسورهای هیدرولیکی بیشتر است. اما مهم‌تر از هرچیز، آسانسور‌های هیدرولیکی بازاری پایدار را به دلیل سطح بالای امنیت و نصب آسان در اختیار دارند. در عرصه‌ی رقابت، شرکت‌های سازنده آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) همواره سعی داشته‌اند با استفاده از دو برهان مصرف انرژی بالا و مشکلات زیست‌محیطی با محبوبیت پایدار آسانسور‌های هیدرولیکی مقابله کنند. این دو برهان در اصل از شرکت‌های سازنده‌ی آسانسورهای کششی گرفته ‌شده است. اما این موضوع در حالی است که در این مورد شکایتی از مصرف‌کنندگان نهایی دریافت نشده است.
بخش بزرگی از کاربرد آسانسور هیدرولیکی مربوط به کشورهای در حال توسعه است. بسیاری از این‌گونه کشور‌ها بجز موارد خاص پر جمعیت و کم‌ مساحت، مقدار قابل توجهی از ساختمان‌های نه‌ چندان بلند دارند. در برخی از این کشورها صنعت آسانسورهای هیدرولیکی با پیشرفت قابل ملاحضه‌ای همراه بوده است که باعث کاهش قیمت و بهبود عملکرد این‌گونه آسانسورها شده است. امتیازات برجسته‌ی این‌گونه از آسانسورها مخصوصاً امنیت و راحتی آن باعث متقاعد شدن شرکت‌ها و افراد به استفاده از آن شده است. در نتیجه، میزان کاربرد آسانسور هیدرولیکی ۶۰ درصد بیش از آسانسورهای کششی در سراسر دنیا است. البته این میزان با ورود آسانسورهای بدون موتورخانه کمی دچار کاهش شده است اما همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

 

انواع و مشخصات فنی آسانسور هیدرولیکی

 

نوع معمولی:

این نوع از سیلندرهای زیرزمینی استفاده می‌کند و برای ساختمان‌های کم‌ارتفاع ۲ تا ۵ طبقه(گاهی تا ۸ طبقه) بسیار مورد استفاده است. سرعت آسانسور هیدرولیکی در حدود یک متر در ثانیه است.

 

نوع بدون حفره (Holeless): 

این نوع در سال‌های ۱۹۷۰ توسعه ‌یافت و از سیلندر روی زمین استفاده می‌کند. این تغییر کاربری باعث تغییر در قیمت و ایجاد کارکرد بهتر محیطی برای ساختمان‌های دو الی چهار طبقه شده است.

نوع Roped: 

در  این مدل از آسانسورها جک و یا پیستون از طریق سیم بکسل به کابین متصل شده است.

آسانسور  هیدرولیکی از پمپ فشار روغن، موتور و شیر صنعتی برای راندن روغن به درون سیلندر و پیستون استفاده می‌کند که در نتیجه‌ی آن اتاقک به حرکت در می‌آید.

 

مزایا و معایب آسانسور هیدرولیکی

همانگونه که اشاره شد، نصب آسانسور هیدرولیکی هزینه‌ی کمتری نسبت به آسانسورهای کششی دارد و آن‌ها فضای کمتری را درون ساختمان اشغال می‌کند. همچنین این‌گونه از آسانسورها در جابه‌جایی بارهای سنگین، از عملکرد بهتری برخوردار هستند چرا که آن‌ها نسبت به نوع کششی قدرت‌مندتر هستند.
از طرف دیگر، یکی از معایب اصلی آسانسورهای هیدرولیکی، سرعت پایین آن‌هاست. همچنین کارایی روغن به عنوان مایع هیدرولیک با تغییر دما می‌تواند دچار تغییر شود. بنابراین همیشه به سیستم کنترل نیاز است. این‌گونه آسانسورها سیستمی با حرارت بالا هستند. روغن ممکن است زیر آسانسور درون زمین نشت کند و باعث آلودگی آب زیر زمین شود. از جهت دیگر، این‌گونه از آسانسورها انرژی بیشتری را نسبت به آسانسورهای کششی مصرف می‌کنند. پمپ فشار روغن آن‌‌ها در خلاف جهت جاذبه و به سمت بالا عمل می‌کند اما این انرژی زمانی که به ارتفاع اولیه‌ی خود باز می‌گردد، از دست می‌رود.
در مقابل باید توجه داشت که آسانسورهای کششی هزینه‌ی نصب بیشتری را می‌طلبد. همچنین این‌گونه از آسانسورها  نگهداری  سخت‌تری  نسبت  به  آسانسور هیدرولیکی دارند.
همانگونه که در سطور بالا خواندید، استفاده از آسانسور هیدرولیکی برای ساختمان‌های کم ارتفاع به دلیل هزینه‌ی نصب کم و نگهداری آسان، فضای اشغالی کمتر و همچنین آزادی در طراحی زیباتر انتخاب مناسبی است. از این رو در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که دارای ساختمان‌های کم‌ارتفاع زیادی هستند، این‌گونه از آسانسورها استفاده‌ی بسیار بالایی دارد. همچنین امنیت، این‌گونه از آسانسورها آن را به انتخاب مناسبی تبدیل کرده ‌است.

 

آسانسور وینچی

آسانسور وینچی

آسانسور وینچی فروشگاهی

در فروشگاه های بزرگ جهت جابه جایی افراد در بین طبقات و همچنین جابه جایی وسایل از آسانسور وینچی استفاده میگردد.

 

 

آسانسور وینچی ساختمانی

در ساختمان های چند طبقه، آپارتمان ها و ساختمان های تجاری جهت جابه جایی افراد در بین طبقات و جابه جایی راحت تر وسایل از آسانسور وینچی ساختمانی استفاده میشود.

آسانسور صنعتی وینچی

در کارخانه های بزرگ و انبار های بزرگ به دلیل جابه جا کردن راحت وسایل سنگین می توان از آسانسور صنعتی وینچی نیز استفاده کرد که البته برای راحتی عبور و مرور پرسنل  در بین طبقات یک کارخانه نیز می توان این نوع را نصب کرد.

موتور آسانسورهای وینچی

آسانسورهای وینچی موتور های قدرتمند و قوی دارند جهت جابه جایی وسایل سنگین و جابه جایی افراد با ظرفیت بالا با نصب این گونه آسانسورها حمل و جابه جایی راحت تر انجام می شود.

 

مزایا و معایب  آسانسور وینچی

توجه داشته باشید که هزینه که باید برای  آسانسور وینچی پرداخت شود بسیار کمتر از آسانسور  هیدرولیکی می باشد پس  آسانسور وینچی کسانی که نمی خواهند هزینه زیادی پرداخت کنند بسیار مناسب است. البته امنیت  آسانسور وینچی  نسبت به آسانسورهای هیدرولیکی کمتر است.

 مشخصات فنی آسانسور وینچی

امکان طراحی برای مسیر های طولانی

تابلو فرمان رله وکنتاکتوری سازگار با عملکرد سیستم  به صورت پوش باتنی می باشد.

بر اساس موجودی بازار موتور بالابر، موتوژن تبریز یا زیمنس آلمان می باشد

با استفاده از نسبت های پایین تر گیربکس امکان تغییر سرعت را دارد.

جهت تنظیم سرعت واستارت واستپ نرم وبدون شوک از درایو استفاده می کنند.

بر اساس فضا ونمای کار امکان نصب موتور گیربکس در بالا یا پایین را دارد.

از سنسور نوری در زیر کفی جهت تشخیص اجسام در هنگام پایین آمدن استفاده می شود.

آسانسور مغناطیسی

آسانسور مغناطیسی

معرفی آسانسور مغناطیسی

آسانسور مغناطیسی ساختاری کمی متفاوت از سایر آسانسورها دارد. شاید می‌توان گفت آسانسور مغناظیسی  مدلی پیشرفته‌تر  از آسانسورها است. در آسانسور مغناطیسی تجهیزات و ریل‌ها، روی دیوار چاه آسانسور متصل می‌شود تا استاتور موتور و کابین آسانسور مغناطیسی  نقش روتور را بازی کنند. در واقع نحوه عملکرد آسانسور مغناطیسی به این صورت است که جریان برق به استاتور متصل شده تا میدان مغناطیسی ایجاد شده و به روتور القا شود. میدان مغناطیسی در در نقاطی قطع و با ایجاد جریان برق تا سیم پیچ‌های استاتور، سیم پیچ‌هایی که روی روتور باردار شده تا کابین حرکت کند.

قطعات آسانسور مغناطیسی

آسانسور مغناطیسی از نظر قطعات هم با سایر مدل‌ها تفاوت دارد.  آسانسور مغناطیسی تفاوتی که دارد این است که قطعاتی مثل کابل فولادی، وزنه تعادل و همین طور موتور خانه، تجهیزات ن، فلکه چدنی و قرقره ندارد و همین امر باعث تفاوت مدل  آسانسور مغناطیسی با سایر آسانسورها شده است؛ چرا که این قطعات در انواع دیگر آسانسورها نقش اساسی ایفا می‌کنند.

ایمنی آسانسور مغناطیسی

آسانسور مغناطیسی حرف اول را در آسانسورها از لحاظ ایمنی و امنیت  می‌زند؛ چرا که اگر ایمنی کافی نداشته باشند، افراد را صحیح و سالم نمی‌توانند جابه جا کنند. آسانسور مغناطیسی ایمنی خیلی بالایی دارد؛ چرا که در آن‌ها سیستمی تعبیه شده است که ضد برخورد بوده و کنترلی می‌باشند. آسانسور مغناطیسی هر چند سرعت خوبی دارد؛ اما امنیت هم در آن‌ها کاملا رعایت شده است. اگر جزء مجموعه‌هایی هستید که ایمنی برایتان خیلی مهم است، آسانسور مغناطیسی گزینه خیلی خوبی برای شما خواهد بود.

مزایای آسانسور مغناطیسی

آسانسور مغناطیسی یک نوع بسیار مطمئن است و علاوه بر آن هم یک سری ویژگی‌های دیگری دارد. این نوع سرعت خیلی بالایی دارد و وزن آن هم سبک است و همین وزن پایین کمک کرده تا آسانسور مغناطیسی با شتاب حرکت کند. از طرفی تحقیقات نشان داده که این نوع در آینده می‌تواند بارهای خیلی سنگینی را جابه جا کند که آسانسورهای معمولی از پس آن بر نمی‌آیند. از طرفی این مدل  از قطعات با کیفیتی و محکمی ساخته شده که طول عمر آن را افزایش داده‌اند.

 

معایب آسانسور مغناطیسی

تکنولوژی‌هایی پیشرفته‌ای در آسانسور مغناطیسی وجود دارند که ساختار آن را با بقیه آسانسورها متفاوت کرده است. از این رو آسانسور مغناطیسی قیمت نسبتا بالاتری به سایر آسانسورها دارد. تجهیزات آن گران است و قطعات آن در همه جای بازار مانند سایرین وجود ندارند. اما ویژگی‌هایی که این آسانسورها دارند نسبت به الباقی بیشتر است. اگر بخواهید آسانسور مغناطیسی را تهیه کنید باید سرمایه خوبی داشته باشید.

انواع آسانسور بر اساس نوع ساختمان ها

 

آسانسورهای مخصوص پارکینگ ها

آسانسور پارکینگ

 

پارکینگ هیدرولیکی به پارکینگ آسانسوری نیز معروف است، اوصلا پارکینگ آسانسوری از دو یا سه طبق تشکیل شده است، وزنی که پارکینگ آسانسوری تحمل می کند معادل سه تن است. ظرفیت این نوع پارکینگ حداکثر دو یا سه ماشین است. در سیستم هیدرولیکی پارکینگ آسانسوری جک ها از بقل متصل می شوند. در حدود 3 الی 5/3 متر فضا برای نصب این نوع پارکینگ نیاز است. در ضمن ابعاد پارکینگ را با توجه به فضای موجود می توان کوچکتر کرد.

آسانسورهای صنعتی

آسانسور صنعتی

انواع آسانسور صنعتی

 

آسانسورهای صنعتی که درون چاهک آسانسور نصب می گردند و ریل های آنها T9 با T16 استاندارد آسانسور می باشند که موجب حرکت نرم و ایمن می شوند .

آسانسورهای صنعتی که بر روی نمای ساختمان نصب می گردند و دارای قطعات ۳ متری می باشند که روی یک دیگر مونتاژ می گردند . سیستم  حرکت آن ها کششی یا با راک و پنیون می باشند

 

آسانسورهای کشاورزی

آسانسور صنعتی

برای حمل خاصی از محصولا کشاورزی استفاده میشود

آسانسورهای مسکونی

 

آسانسورهای مسکونی در واقع آسانسوری است که در منازل و ساختمان­های مسکونی نصب می­شود. از آنجایی که هدف از نصب آسانسورهای مسکونی سهولت در جا به جایی افراد می­باشد، طراحی آنها به گونه ای صورت میگیرد که مناسب با محل نصب آن باشد.

در گذشته آسانسورها صرفا در امکان و مراکز تجاری بزرگ نصب می­شدند اما اکنون با افزایش ارتفاع و طبقات در ساختمان­های مسکونی ضرورت استفاده از آسانسورها در این مکانها بر کسی پوشیده نیست.

آسانسورهای بالا برنده از پله ها

آسانسور بالا برنده پله

آسانسورهای مسکونی برای خانواد‌ه­هایی که در بالا رفتن از پله ها مشکل دارند، مناسب است. این نوع بر روی ریل هایی به سمت مسیر بالا یا پایین پله ها جا به جا می­شوند و این جا به جایی به بالا و پایین در مسیر مستقیم یا خمیده میتواند صورت بگیرد.

    آسانسورهای ویلچربر عمودی

آسانسور ویلچربر عمودی

 

آسانسورهای ویلچربر عمودی برای ساختمان هایی که فضای کافی را ندارند، مناسب بوده و در داخل ساختمان نصب می­گردد. همچنین طراحی این آسانسورهای مسکونی در ساختمان میتواند به این صورت باشد که در دو سمت جلو و پشت آسانسور در ورودی داشته باشد.

آسانسورهای باری کوچک

آسانسورهای باری کوچک نیز جزء آسانسورهای مسکونی هستند که به جای جا به جایی افراد، اشیا را جابه جا می­کنند و معمولا محل نصب آنها در کناره­های دیوار می­باشد. بنابراین زمانی که بخواهیم باری را از طبقاتی به طبقاتی دیگر از ساختمان جابه جا کنیم از این نوع آسانسور استفاده می­شود که بدین منظور کافی است بار را داخل آسانسور قرار داده و دکمه مربوط به طبقه مقصد را فشار دهیم.

آسانسورهای باری کوچک نسبت به آسانسورهای معمولی دارای کابین کوچک­تری هستند. این نوع آسانسورها یک قاب متحرک در داخل چاله آسانسور دارند و کابین آنها به کمک کابل و ریل های راهنما در داخل چاله به حرکت درمی­ آید.

 

آسانسورهای مسافربر

آسانسورهای مسکونی (خانگی) به طور معمول برای جابه جایی سرنشینان دو طبقه در ساختمان به کار می­روند، اندازه­ای به مراتب کوچک­تر از آسانسورهای تجاری و مربوط به فروشگاه­ها دارند. آسانسورهای مسافربر را داخل یا خارج از ساختمان به شکل­های مختلف (الکتریکی، هیدرولیکی، کابلی، شیشه ای) نصب می­ کنند.

از آنجایی که تقریبا تمامی آسانسورها در ویژگی­هایی نظیر حرکت عمودی، داشتن کابین و توقف در طبقات مختلف یکسان هستند اما براساس نحوه اعمال نیروی محرکه به کابین، مکانیزم چاله، محل قرارگیری، ارتفاع ساختمان و… در طبقه بندی­های مختلفی قرار می­گیرند. در این بخش مجموعه پارس ایمن بالابر قصد دارد شما را با بهترین آسانسورهای مسکونی که هریک از جنبه­‌های مختلف ارجحیت دارند آشنا کند.

 

آسانسورهای بیمارستان

 آسانسور حمل تخت

 

۱ – آسانسورهای  حمل تخت

آسانسورهای حمل کننده ی تخت بر عمدتا برای حمل و جا به جای بیمارانی است که اکثرا قادر به جابه جایی و یا برخواستن نیستند کاربرد دارد ، یکی از شاخص ها و خصوصیات این آسانسورها حرکت آهسته ی آنها می باشد .

” این آسانسورها مصرف برق بسیار کمی دارند و همچنین در زمان قطعی برق می توانند به کار خود ادامه بدهند”

این آسانسورها اغلب دارای دو ورودی از سمت جلو و عقب هستند .

۲ – آسانسورهای برانکا بر :

این نوع آسانسورها اندازه ی کوچک تری نسبت به آسانسورهای تخت بر دارند ، این نوع آسانسورهای می توانند از نوع هیدرولیک و یا کششی باشند .

” این آسانسورها بایستی دارای صدای کم و حرکت نرم و آهسته برای جابه جا کردن بیماران ، پزشکان ، پرستاران و کارکنان بیمارستان در بین طبقات باشند ”

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی